نخستین پیش نشست تخصصی سومین همایش ملی کتابخانه‌های دیجیتالی برگزار شد
16 بهمن 1398
نخستین پیش نشست تخصصی سومین همایش ملی کتابخانه‌های دیجیتالی برگزار شد

به گزارش لیزنا، نخستین پیش نشست تخصصی سومین همایش ملی کتابخانه‌های دیجیتالی با موضوع «بررسی الگوهای مفهومی و نظام‌های معنایی» سه‌شنبه ۸ بهمن ماه ۱۳۹۸ از ساعت  ۱۵ الی ۱۷ با حضور دکتر سید مهدی طاهری، دکتر عصمت مومنی، ابراهیم عمرانی، ملیحه درخوش و جمعی از کتابداران و دانشجویان رشته در سالن کنفرانس کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد. در این پیش نشست، درباره به‌کارگیری الگوهای مفهومی، تغییرات این الگوها، ساز و کار، و فلسفه وجودی آنها، رویکردهای استفاده از الگوهای مفهومی، و نظام های معنایی موجود بحث و تبادل نظر شد.

دکتر عصمت مومنی محورهای نشست را ذکر کرد و گفت: محورهای نشست نتیجه چالش‌های مطرح شده در پنجمین کنگره متخصصان علوم اطلاعات است.

دکتر سید مهدی طاهری به تشریح مفهوم نظام‌های معنایی پرداخت و به اصطلاحنامه‌ها، سرعنوان‌های موضوعی، شبکه‌های معنایی، هستی شناسی‌های مفهومی به عنوان سیستم‌های معنایی موجود اشاره کرد و به مفهوم دانش، وب معنایی، سیستم معنایی، نقش داده‌های پیوندی در برقراری ارتباط بین داده‌های موجود در وب معنایی، و ویژگی نظام‌های سازماندهی دانش پرداخت. وی  در پایان منظور از معنا را در نظام‌های معنایی تبیین کرد.

ملیحه درخوش به دگردیسی الگوهای مفهومی و نگرش آنها نسبت به موجودیت‌ها و ویژگی‌ها و ابعاد این الگوها اشاره نموده و اظهار داشت:محدودیت‌های انسانی عامل ناتوانی انسان در شناسایی تمامی الگوهای رابطه‌ای موجود است. وی فرایند مدل‌سازی را برای الگوهای رابطه‌ای یا تعامل انسان با سیستم‌های اطلاعاتی ضروری دانست .

وی گفت: ما همواره در یک سطح خاصی از شناخت قرار داریم و هیچ‌گاه نمی‌توانیم به شناخت کامل از یک پدیده دست یابیم. و در ادامه لزوم مدل‌سازی را هم‌فهمی بین دگراندیشی‌ها دانست و به افزایش نسبیت و تنوع با توجه به تکامل نگاه‌ها و شناسایی بافت‌ها اشاره کرد.

ابراهیم عمرانی در پایان گفت:  تصمیم‌گیری براساس نیاز مخاطب، الگوسازی و محدود ساختن خود با سیاست‌گذاری‌ها امری لازم است و انتخاب نزدیک ترین الگویی که با کار ما تناسب دارد با توجه به هدف نهایی معین ضروری است.

login