مصاحبه ایسنا با دکتر علیپور حافظی، دبیر علمی همایش
11 آبان 1398
مصاحبه ایسنا با دکتر علیپور حافظی، دبیر علمی همایش

سومین همایش ملی کتابخانه‌های دیجیتالی با عنوان پردازش و سازماندهی اطلاعات، ۲۸ بهمن ماه امسال در دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار می‌شود و علاقه‌مندان تا آخر آذر ماه مهلت دارند آثار خود را در دو بخش مقاله و تجربه ملی به دبیرخانه همایش بفرستند.

مهدی علیپور حافظی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه برگزاری همایشی با موضوع "کتابخانه‌های دیجیتالی" در سطح ملی، نخستین بار در سال ۹۳ مطرح شده و اولین بار نیز در همان سال برگزار شده است، گفت: بعد از آن مقرر شد که این همایش به صورت دوسالانه و با محور مستقل برگزار شود.

وی افزود: نخستین همایش از سوی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) و با همکاری انجمن علمی کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران و همایش دوم نیز در سال ۹۵ از سوی گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه علامه طباطبائی و با همکاری انجمن علمی کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران برگزار شد؛ این در حالی است که بنا بود تا همایش سوم سال ۹۷ برگزار شود، اما برگزاری آن به دلیل برخی مشکلات اداری یک سال به تعویق افتاد.

دبیر علمی سومین همایش ملی کتابخانه‌های دیجیتالی موضوع و محور اصلی همایش نخست را "بررسی یک دهه فعالیت در حوزه کتابخانه دیجیتالی در ایران" (به لحاظ پژوهش و اجرا) و موضوع همایش دوم را "بحث کپی‌رایت یا مالکیت معنوی" در کتابخانه‌های دیجیتال عنوان کرد و گفت: همایش سوم نیز از سوی گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه علامه طباطبائی و انجمن علمی کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران و با محوریت "سازماندهی و پردازش اطلاعات و دانش" برگزار می‌شود.

علیپور یادآور شد: با توجه به ضرورت‌ها و تحولاتی که در حوزه سازمان‌دهی، پردازش و مدیریت محتواهای دیجیتالی وجود دارد، محور اصلی سومین همایش ملی کتابخانه‌های دیجیتالی با توجه به گسترش این نوع محتوا و نیز وارد شدن کتابخانه‌های دیجیتالی به حوزه مدیریت این محتوا، به موضوع "پردازش و سازمان‌دهی کتابخانه‌های دیجیتالی" اختصاص یافته است. در این حوزه، پردازش و سازمان‌دهی در دو شاخه جدا قرار می‌گیرند که باید دید هر یک چه ویژگی‌هایی دارد. 

وی ادامه داد: در محور سازمان‌دهی، این نکات مورد توجه قرار می گیرند که آثار چگونه سازمان‌دهی می‌شود، استانداردهای آن چه هستند و چگونه می‌توان محتوا را با توجه به چارچوب‌های سازمان‌دهی جدید مدیریت کرد. این در حالی است که در محور پردازش، مباحث تکنیکال و چگونگی پیاده‌سازی سازمان‌دهی محتوای دیجیتالی مورد تأکید قرار می‌گیرد.

دبیر علمی سومین همایش ملی کتابخانه‌های دیجیتالی با بیان اینکه در هر سه دوره همایش ملی کتابخانه‌های دیجیتالی به پژوهش‌ها و تجربیات این حوزه توجه شده و گزارشی از تجربیات عملی افراد نیز در کنار پژوهش‌ها مورد تأکید قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: پایان آذر ماه آخرین مهلت برای ارسال مقالات به همایش است که البته در این زمان نه چکیده مقاله، بلکه متن کامل مقالات را دریافت خواهیم کرد.

علیپور در بخش دیگری از صحبت‌های خود محورهای موضوعی سومین کنفرانس ملی کتابخانه‌های دیجیتالی را سیستم‌های پردازش و سازماندهی دانش (شامل زیرمحورهای سیستم‌های معنایی، سیستم زبان‌های راه‌گزین و یکپارچه، سیستم‌های ساده سازمان‌دهی دانش (SKOS)، سیستم‌های سازماندهی دانش شبکه‌ای (NKOS)، میانکنش‌پذیری و هماهنگ‌سازی سیستم‌ها، تجارب و چالش‌های طراحی و توسعه سیستم‌ها)؛ چارچوب‌ها و الگوهای مفهومی بازنمون دانش (شامل زیرمحورهای چارچوب‌های توصیف معنایی (RDF, Microdata & Microformats)، الگوهای مفهومی بافت کتابخانه‌ای، آرشیوی و موزه‌ای،
الگوهای مفهومی بافت میراث فرهنگی، بستر نحوی بازنمون داده‌ها، نقشه‌ها و مدل‌های مفهومی، ذهنی و دانشی و تجارب و چالش‌های پیاده‌سازی)؛ رویکردها و روش‌های نوین در پردازش و سازماندهی اشیای محتوایی (شامل زیرمحورهای رویکردهای توصیف بافتی و غیربافتی، رویکردهای توصیف شناختی و دانش-مدار، روش‌های استفاده مجدد از دانش و تجارب و چالش‌های پیاده‌سازی روش‌های نوین) و  استانداردها و میانکنش‌پذیریِ فراداده‌ها (شامل زیرمحورهای طرح‌ها و استانداردهای فراداده‌ای، پروفایل‌های کاربردی و ثبت‌های فراداده‌ای، روش‌ها و ابزارهای میانکنش‌پذیری و هماهنگ‌سازی فراداده‌ای، ابزارها و روش‌های اعتبارسنجی کیفیت فراداده‌ها، برچسب‌گذاری‌های محتوا و شبکه‌های اجتماعی و تجارب و چالش‌های پیاده‌سازی) و پردازش و سازماندهی محتوای وب (شامل زیرمحورهای زبان‌های نشانه‌گذاری معنایی، روش داده‌های پیوندی، کاربرد واژگان‌های وب معنایی، سیستم‌های کنترل مستندات شبکه‌ای، پردازش‌ها و تحلیل‌های داده‌ای (داده‌کاوی، متن‌کاوی و وب‌کاوی) و تجارب و چالش‌های پیاده‌سازی) عنوان کرد.

به گزارش ایسنا، "سومین همایش ملی کتابخانه‌های دیجیتالی" ۲۸ بهمن ماه در دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار می‌شود. علاقه‌مندان به شرکت در این همایش تا آخر آذر ماه مهلت دارند آثار خود را در دو بخش مقاله و تجربه به دبیرخانه همایش به پست الکترونیکی incdl3@atu.ac.ir بفرستند و مهلت ثبت‌نام در این همایش نیز ۲۴ بهمن ماه ۱۳۹۸ اعلام شده است.

login